Testy dziecięcych fotelików samochodowych

Według naszych standardów prawidłowy zakup fotelika samochodowego należy podzielić na trzy etapy:

  1. wybór fotelika
  2. dopasowanie do auta
  3. trening prawidłowego montażu

W tym artykule skoncentrujemy się wyłącznie na wyborze fotelika samochodowego. Jeżeli ktoś jest zainteresowany informacjami o zasadach doboru fotelika samochodowego zapraszamy do art. tutaj, a tamtą tematykę podsumujemy tylko przypomnieniem, że zgodnie z wymogami przepisów Kodeksu drogowego każde dziecko podróżujące samochodem musi być przewożone w dziecięcym foteliku samochodowym lub innym urządzeniu przytrzymującym od urodzenia do osiągnięcia wzrostu 150 cm.

Wracając do fotelików i ich testów, wszystkie fotele udostępnione w sklepach Mama i Ja zawsze spełniają wymagania obowiązkowej dyrektywy ECR R 44 lub nowej ECR R 129. Zachęcamy aby wybrany fotelik spełniał wymagania nowe dyrektywy. Nie oznacza to, że automatycznie będzie lepszy, ale będzie lepiej przebadany niż gdyby wyłącznie spełniał wymogi starej regulacji. Poniżej główne różnice w procesie badania fotela czy filozofii używania dziecięcego fotelika samochodowego:

  1. Wydłużenie obowiązku jazdy tyłem minimum do 15 m-cy.
  2. Wyższe bezpieczeństwo dodatkowo wprowadzono wymóg badania uderzenia bocznego 25km/h,
  3. Wprowadzono minimum 30 pkt pomiarowych.
  4. Preferowanie tylko foteli Isofix co redukuje ryzyko pojawienia się błędów montażowych.
  5. Rezygnacja z podział na grupy na rzecz oznaczenia na fotelu wzrostu i wagi dziecka.
  6. Lepsze dopasowanie fotelika do auta oparte na standaryzacji wzajemnych rozwiązań

Jeżeli fotelik spełnia wymagania homologacyjne otrzymuje pomarańczową etykietę jak poniżej.

Ta etykieta jedynie zaświadcza, że fotel spełnia minimalne wymagania bezpieczeństwa ale nie znajdziemy na niej żadnej informacji, który z foteli uzyskał lepszy wynik i może być uznawany za lepszy.

Z pomocą przychodzą badania porównawcze tzw. badania konsumenckie. W Polsce najbardziej rozpoznawalne są badania ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) Organizacja ta dwa razy do roku publikuje wynik swoich testów w których foteliki są sprawdzane porównywane na różnych polach. W grę wchodzą również inne niż bezpieczeństwo aspekty przebadania np. z jakich materiał w są wykonane, ergonomia czy wygoda użytkowania. Fotele finalnie mogą uzyskać maksymalnie pięć punktów ( gwiazdek ) i im jest ich więcej tym lepiej. Oczywiście zawsze najwyżej ceniona jest ocena związana z bezpieczeństwem. Poniżej link do strony ADAC tutaj oraz tabela z wynikami za rok 2019.

Na koniec przypominamy, że nawet najlepszy fotel nie zapewni dziecku bezpieczeństwa, jeżeli jest źle zamontowany lub dziecko jest źle zapięte. Niestety statystyki są bezwzględne i wskazują, że ok 60% montaży jest błędnych. Z tego powodu z taką siłą zapraszamy do naszych sklepów na pozostałe dwa etapy prawidłowego zakupu fotelika samochodowego . W sklepach Mama i ja mamy specjalne stanowiska montaże gdzie można wygodnie przetrenować montaż fotelika, a przed sklepami są dedykowane parkingi gdzie wraz z naszym personelem możemy sprawdzić dopasowanie fotela do konkretnych aut.

Elementy składowe w ocenie testu ADAC

Bezpieczeństwo
50 %
Ochrona w symulacji zderzenia czołowego przy prędkości 64 km/h
40 %
Ochrona w symulacji zderzenia bocznego przy prędkości 50 km/h
40 %
Przebieg pasa, i jego regulacja
10 %
Stabilność
10 %
Obsługa fotelika homologowanego
40%
Możliwości nieprawidłowej obsługi
40%
Zapinanie dziecka przy wkładaniu i wyjmowaniu
20%
Montaż / demontaż fotelika
20%
Przebudowa siedziska
10%
Jakość instrukcja obsługi
8%
Szeroko rozumiane czyszczenie / przetwarzanie
2%
Ergonomia
10 %
Ocena wygody siedziska
40%
Wymagania dotyczące położenia w pojeździe
20%
Pozycja siedząca dla dziecka
20%
Cechy użytkowe (tapicerka, jakość, wygląd)
20%
Dodatkowe kryteria
 
Zanieczyszczenie niepożądanymi substancjami
 
Subiektywna ocena testujących
 

 

Zasady oceny ADAC

Poszczególne kryteria są oceniane i uwzględniane jak wyżej. Słaba ocena bezpieczeństwa, sposobu działania lub zawartości zanieczyszczeń bezpośrednio wpływa na finalną ocenę wystawianą przez zespół testujący ADAC. Jeśli dziecięcy fotelik samochodowy przeznaczony jest dla kilku grup wiekowych, różnych typów nadwozia lub sposobów montażu, są one badane osobno. Do oceny końcowej brany jest najgorszy wynik osiągnięty w teście.