wózek z perspektywy kół


Odpowiedź na to pytanie jest silnie powiązana z potrzebami użytkownika. Przyglądając się konstrukcji kół do wózków dziecięcych, możemy zastosować następujący podział stosunkowo istotny z punktu widzenia użytkownika:

1. Rodzaj kół, czyli z jakiego materiału są wykonane:

  • Pompowane
  • Piankowe
  • Żelowe

2. Wielkość kół:

  • Duże
  • Małe

3. Sposób funkcjonowania kół:

  • Obrotowe
  • Nieobrotowe

4. Rodzaj obręczy kół:

  • Obręcz stalowa
  • Obręcz plastikowa

W nieodległej przeszłości ważnym elementem było łożyskowanie koła i tutaj wyróżnialiśmy koła:

  • Koło na piaście plastikowej
  • Koło na łożysku metalowym

Sposób łożyskowania kół był o tyle istotny dla użytkownika, że koła z łożyskami były bardziej żywotne od plastikowych piast. Koła z piastą były po prostu bardziej wrażliwe na ścieranie. Złe smarowanie powodowało, że do ruchomego połączenia dostawał się piasek i bród, który w przypadku użycia złych smarów przylepiał się do osi i działał niczym papier ścierny na piastę i oś. Dziś praktycznie wszystkie wózki otrzymują koła z łożyskami i ten problem przestał automatycznie występować.

Jakie koła do wózka dziecięcego wybrać ?

Wybierając dziś wózek należy zdać sobie pytanie jak będę go używał. Wybór pewnych ważnych cech będzie miał wpływ na kwestie wyboru wózka co w konsekwencji wpłynie na wybór kół.
Zwracamy uwagę że jeżeli szukamy wózka lekkiego, to koła do wózka dziecięcego mogą mieć istotne znacznie zwiększające lub zmniejszające wagę. Producenci wózków zmieniając rodzaj użytego materiału do ramy, czy kształt i grubość profilu ramy, są w stanie zredukować masę wózka do ok 1,5 kg. Jeżeli producent wykorzystuje duże koła pompowane z obręczą stalową, to przy zmianie kół na nieco mniejsze, osadzone na plastikowej obręczy z oponą z pianki, jest wtedy w stanie zredukować masę koła o 1 kg do 1,5 kg. Biorąc pod uwagę, że typowy wózek ma cztery koła możemy więc zredukować masę wózka nie o 1,5 kg jak w przypadku ramy, ale o 4 kg a nawet o 6 kg.


Czy wielkość kół w wózku dziecięcym jest istotna?

 

Koło żelowe od wózka dziecięcego

 

Kolejnym ważnym elementem jest wielkość wózka po złożeniu. Jeżeli zdejmowanie kół jest nieco utrudnione lub planujemy składać wózek z kołami, należy zwróci uwagę jaką przestrzeń będzie zajmował złożony wózek. Nie trzeba chyba w tej sytuacji podkreślać, że duże koła powiększą całkowitą objętość złożonego wózka.
Z drugiej strony duże i szerokie koła pomagają przemieszczać się po trudnym terenie. Duże koła łatwiej pokonają poprzeczne garby czy rozpadliny w drodze. Koła szerokie łatwiej poradzą sobie w grząskim terenie czy przy poruszaniu się po chodnikach gdzie leży np. topniejący śnieg.


Innym ważnym elementem związanym z kołami jest obrotowa przednia oś. Jeśli przednie koła są kołami obrotowym, ułatwi to poruszanie się w sklepach, windach czy wąskich korytarzach. Koła obrotowe pozwalają w łatwy sposób krygować tor jazdy jeżeli musimy omijać pojawiające się przeszkody. Koła ze sztywnymi osiami powodują, że wózek łatwiej się prowadzi w terenie pagórkowatym i pochyłym. Wózek ze sztywną osią samoczynnie „nie ucieka” na boki i zachowuje prosty wytyczony tor jazdy.

Ostatnim tajemniczo brzmiącym elementem przy wyborze kół jest materiał z jakiego są wykonane koła.

Koła pompowane w wózku dziecięcym

 

koło pompowane


Dziś najbardziej popularnym kołem jest koło pompowane. Koła składa się z gumowej opony i pompowanej dętki. Koła te zapewniają wysoki standard poruszania się podczas spacerów. Są bardzo elastyczne oraz ciche w użytkowaniu. Zaletą kół pompowanych jest możliwość stosowania różnego rodzaju ciśnienia. Koła te są więc bardzo elastyczne w zależności od potrzeb. Można dostosować twardość koła do podłoża. Koła pompowane idealnie sprawdzaj się na drogach kamienistych, przy najazdach na wystające krawężniki, zapewniając małemu pasażerowi wysoki komfort podczas spacerów ze szczególnym uwzględnieniem dróg wyboistych.

Wadą kół pompowanych jest wyższa waga własna oraz możliwość gwałtownej utraty powietrza w dętce. Prowadzący powinien omijać wszelkie ostre przeszkody. Należy unikać także zbyt mocnego napompowania koła, ponieważ pogarsza ono komfort jazdy. Bezwzględnie należy unikać stosowania wyższych ciśnień niż podane przez producenta z uwagi na możliwość rozerwania opony.

Dobra wiadomość dla użytkowników tych kół jest taka, że nawet całkowita utrata powietrza nie rujnuje koła przy kontynuacji jazdy w takim stopniu, jak ma to miejsce w samochodzie. Nie rekomendujemy takiej jazdy, ale się da. Zawsze można w serwisach sklepowych dokupić zapasowe dętki. Najczęściej występujące rozmiary dętek to 10 cali koła przednie i 12 cali koła tylne. Z obserwacji naszych serwisantów ze sklepów w Gdańsku i Łodzi wynika, że długotrwałe jeżdżenie na zbyt niskim ciśnieniu skutkuje jedynie szybszym zużyciem opony.

Koła piankowe w wózku dziecięcym

 

koło piankowe


Pojawienie się kół piankowych było potrzebą stworzenia ultra lekkich wózków. W naszej ofercie sklepów Mama i Ja to wózek Chicco Ohllala 3.8 kg lub Cybex Libelle 5.9 kg .

Bezwzględnie podstawową zaletą tego typu kół jest ich niska waga. Są to najlżejsze koła w porównaniu z kołami żelowym czy pompowanymi. Koła tego typu wykonane są ze specjalnej pianki z dodatkiem kauczuku. Takie rozwiązanie powoduje, że koła piankowe osiągają wyjątkową lekkość z równoczesną odpornością na przebicie. Przy kołach piankowych, użytkownik praktycznie nie musi się martwić o konsekwencje najechania na coś ostrego jak gwóźdź czy kawałek szkła ponieważ koło nie ulegnie przebiciu. Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, koła te dedykowane są często wózków które mają być lekkie ale i małe. Niewielka średnica kół powoduje, że wózki składają się do małych rozmiarów bez konieczności ich demontażu i idealnie nadają się w podróż. Wszystkie osoby, które w trakcie spacerów często muszą wkładać wózek do bagażnika samochodowego lub korzystają z transportu lotniczego, powinny oglądać się za wózkami z takimi kołami. W naszych sklepach w Gdańsku, Gdynia, Łodzi i Toruniu mogą Państwo przetestować lekkie wózki spacerowe czy nawet wózki do samolotów .

Jedyną wadą kół piankowych jest ich szybkość starzenia się. Nasi serwisanci zauważają, że starsze koła lub te które częsta wystawiane są na ekspozycję słoneczną szybciej parcieją na powierzchniach bocznych. W kolach piankowych szybciej też dochodzi do zużycia powierzchni czołowej ( utrata wzoru bieżnika ) w skutek tarcia o powierzchnię.
Jeżeli koła mają prawidłową geometrię to zużycie bieżnika o którym wspominają nasi serwisanci z Gdańska czy Łodzi mają raczej charakter estetyczny niż praktyczny. Problemy pojawiają się jedynie, kiedy nastąpi ubytek pianki wskutek uszkodzeń mechanicznych, jak wyrwanie czy wycięcie. Niestety naprawa tego typu uszkodzeń wiąże się z całkowitą wymianą niesprawnego koła.

 

Koła żelowe w wózku dziecięcym

koło żelowe

 

Koła żelowe można powiedzieć, to koła rodem z XXI wieku. Pojawiły się w masowej sprzedaży stosunkowo niedawno. Koła żelowe choć na pierwszy rzut oka są bardzo podobne do pompowanych to bardzo często są produkowane jako koła nisko profilowe. Podobnie jak w branży motoryzacyjnej koła nisko profilowe wydają się jakby mniej „wysokie”. Wózki więc dostają inny, niepowtarzalny, nowoczesny i sportowy wygląd.

Powodem pojawienia się tego nowego rozwiązania nie był wygląd, natomiast chodziło o to aby wyeliminować wadę kół pompowanych związanych z możliwością gwałtownej utraty powietrza. Niemożliwość przebicia rozwiązano zastępując dętkę z powietrzem odpowiednim wkładem żelowym.
W kołach żelowych nie ma już dętki, a w to miejsce jest wprowadzona z reguły cienka warstwa gęstego żelu. Żel jest niewrażliwy na przebicia, zachowując elastyczność podobną do koła pompowanego. Nazwaliśmy te koła, kołami z XXI wieku, ponieważ praktycznie nie wymagają żadnej obsługi czy uwagi ze strony użytkownika. Wózek z tymi kołami doskonale prowadzi się na każdej powierzchni, a nisko profilowe koła tworzą nowy estetyczny standard.

Wadą tych kół jest nieco wyższa waga ( cięższe od piankowych ) oraz wyższa cena.
Niestety w procesie produkcji są to dziś najdroższe koła. Na chwilę obecną producenci tych wózków próbują rozwiązać tę kwestę przez oferowanie swoich produktów albo z kołami piankowym/pompowanymi albo z żelowymi.


Czy ilość kół w wózku dziecięcym ma znaczenie?

 

rodzice na spacerze z wózkiem trójkołowym Baby Jogger


Generalnie dzielimy wózki na wózki trójkołowe i czterokołowe. Wózki trójkołowe pojawiły się w konstrukcjach sportowych do biegania. Z uwagi na nieco większą prędkość poruszania potrzebne były konstrukcje bez obrotowych kół przednich. Jedno koło z przodu umożliwiało poprzez zespół śrub mimośrodowych, wyregulowanie wózka do dokładnej jazdy na wprost. Później konstrukcje trójkołowe tak się spodobały, że producenci chcąc pozyskać nowych nabywców, zaczęli produkować je nawet do spacerów z obrotowym kołem przednim.

Jeżeli ktoś decyduje się na zakup wózka spacerowego trójkołowego w celach nie do biegania, to proszę pamiętać, że istotne różnice względem wózka czterokołowego będą dotyczyć:

Wielkości kół
(większe średnice koła ze względu na tempo poruszania)

Sposób składania całego wózka
(inna budowa i różne wielkości po złożeniu, jak również często konieczność demontażu dużych kół)

Mniejsza stabilizacja boczna (dotyczy sytuacji, kiedy podnosimy tylną oś i wózek podparty jest wyłącznie na pojedynczym kole z przodu, przez co wymaga większej uwagi od prowadzącego, ponieważ wtedy samoczynnie przechyla się na boki)

 

Serdecznie zapraszamy Państwa do naszych sklepów w Gdańsku, Gdyni, Łodzi i Toruniu. Będziecie Państwo mieli możliwość nie tylko zapoznania się z wyglądem tych kół, ale również mieli możliwość przetestowania tych rozwiązań. Proszę pamiętać, że koła to tylko część wózka, wiec tylko w sklepach stacjonarnych jest nieskrępowana możliwość zapoznania się z całą konstrukcją. Możliwość prześledzenia jak wózek się składa, jak funkcjonuje i jak jeździ jest wielką pomocą przy wyborze wymarzonego pojazdu dla dziecka.

Jeżeli chcecie Państwo jedynie zapoznać się z ofertą sklepu internetowego, zapraszamy na naszą stronę www.mamaija.pl do działu wózki dziecięce , gdzie odnajdziecie naszą aktualną ofertę . Dzisiaj szczególnie pod kątem różnych typów kół polecamy następujące wózki:

Koła pompowane:

- X-Lander X-Move
- Valco Snap 4 Sport

Koła piankowe:

- Roan Bass Next
- Baby Jogger City Mini 2

Koła żelowe:

- Uppa Baby Vista 2
- Cybex Priam

 

Tak wyglądały wózki kiedyś

 

 

0

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.