ADAC 2023

Testy zderzeniowe fotelików samochodowych dla dzieci.

 

 

 

 

Właśnie jesteśmy po ukazaniu się jesiennej publikacji niezależnych testów dziecięcych fotelików samochodowych przeprowadzonych przez renomowaną niemiecką organizacje ADAC. Zarówno sprzedawcy, często eksperci od fotelików samochodowych, jak i rodzice decydujący się na zakup dziecięcych fotelików samochodowych oczekiwali na te testy z niecierpliwością. Dla każdej z tych grup ważne jest aby poznać wiarygodne opinie i badania jak w testach zderzeniowych zachowują się znane nam markowe foteliki samochodowe.

Zanim przejdziemy do podsumowania wyników ostatnich badań, kilka słów przypomnienia jak w praktyce wygląda metodologia badania i ogłaszania wyników. Sądzimy, że nasze rady pozwolą Państwu lepiej interpretować te wyniki, co z pewnością przełoży się na prawidłowy sposób wybierania fotelika dla swojego dziecka .

Na koniec powiemy jak nasi eksperci od fotelików dziecięcych w sklepach Mama i Ja podchodzą do sposobu prawidłowego doboru dziecięcego fotelika samochodowego. Udzielimy kliku bardzo ważnych porad, aby zapewnić Państwa pociesze bezpieczną i komfortową podróż w samochodzie.

 

 

adac auto

 

 

Krótka historia ADAC

 

Zaczniemy, aby dosłownie w kliku słowach, przybliżyć Państwu organizacje ADAC, kiedy powstała i czym się zajmuje. Organizacja ADAC czyli Allgemeiner Deutscher Automobil-Club powstała w 1903 roku jako Deutsche Motorradfahrer-Vereinigung.

W 1911 roku to motocyklowe stowarzyszenie przemianowano na wspominany już Allgemeiner Deutscher Automobil-Club          ( ADAC ).

Ta wywodząca się z bawarskiego Stuttgartu instytucja, to nic innego jak szeroko rozumiany automobilklub zrzeszający naprawdę miliony użytkowników, którzy interesują się, promują i monitorują przemysł motoryzacyjno-drogowy. Głównym i nadrzędnym celem jest dbanie o interesy zmotoryzowanych niemieckich użytkowników dróg przez wspieranie ratownictwa i prowadzenie niezliczonych kampanii edukacyjnych.

ADAC regularnie testuje samochody, a w tym, dziecięce foteliki samochodowe. Dwa razy do roku z rynku niemieckiego pobierane są do testów najpopularniejsze foteliki dla małych dzieci. Na wiosnę i na jesień ADAC publikuje wyniki porównawcze badanych fotelików. Każdy fotelik badany jest w ten sam sposób, a wyniki w zakresie laboratoryjnego zderzenia z przeszkodą nieprzesuwalną, rejestrowane są z uwzględnieniem:

 

• Zderzenia czołowego przy prędkości symulowanej 64 km/h

• Uderzenia bocznego przy prędkości symulowanej 25 km/h z penetracją wewnątrz pojazdu oraz przy prędkości 50 km/h bez penetracji.

 

Należy pamiętać, że w roku 2023 równolegle obowiązują dwie dyrektywy europejskie dopuszczające do sprzedaży foteliki dedykowane najmłodszym pasażerom.

 

Dyrektywa ECE R44 i 129, a testy ADAC

 

Są to dyrektyw ECE r 44 i ECE r 129. Ta starsza certyfikacja dzieli foteliki dziecięce na trzy grupy:

 

Dla noworodków od urodzenia do ok roku,

• Dla dzieci od roku do dwóch trzech lat,

• Dla dzieci starszych od czterech lat do 12 lat,

 

Najnowsza dyrektywa R129 uwzględnia większość trafnych uwag wynikających ze statystyk powypadkowych z udziałem najmłodszych uczestników ruchu drogowego. Certyfikacja narzuca dziś obowiązek do podróżowania dzieci w dziecięcych fotelikach samochodowych do osiągnięcia 150 cm wzrostu, co mniej więcej opowiada wiekowi 12 lat.

To co nas najbardziej cieszy to fakt obowiązkowego wydłużenia wieku przewożenia dzieci wyłącznie tyłem do kierunku jazdy, aż do wieku 15 miesięcy. Nowa dyrektywa wprowadziła do testów nowocześniejsze manekiny klasy Q z większą ilością czujników co znacząco poprawia dokładność, a więc w konsekwencji jakość wyników.

Wprowadzono oprócz uderzania czołowego symulację i obowiązkowe testowanie fotelika również przy uderzeniu bocznym przy prędkości 25 km/h. Dyrektywa promuje foteliki z mocowaniem Iso-fix, które generalnie pewniej i łatwiej się montuje. Modele I-Size redukują ilość popełnianych błędów montażowych, które w statystykach powypadkowy były bardzo często wskazywane jako powody ważnych urazów występujących wśród małych dzieci.

Należy podkreślić, że aby fotelik mógł oficjalnie pojawić się w sprzedaży na rynku europejskim musi mieć w roku 2023 przyznany certyfikat dyrektywy R 44 lub R 129. W trzecim kwartale 2024 będzie już honorowany wyłączni certyfikat ECE r 129. Oznacza to jedynie, że ze sklepów znikną foteliki, które zostały homologowane adekwatnie do wymagań certyfikacji R44 ale będzie je można bezproblemowo dalej legalnie używać w ruchu drogowym.

Zwracamy uwagę, że badanie ADAC nie jest obowiązkowe w przeciwieństwie do obowiązkowej certyfikacji ECE r 44 lub ECE r 129.

 

 

adac logo

 

 

Testy, badania, opinie i wyniki udostępnione przez ADAC

 

Stosowana metodologia badania i testowania dziecięcego fotelika samochodowego w ADAC pozwala zorientować się, który fotelik otrzymuje więcej punktów na poszczególnych polach oceny.

Inżynierowie i technicy ADAC oceniają fotelik dziecięcy w następujących kryteriach:

 

• Bezpieczeństwo 50 % oceny

• Obsługa 40 % oceny

• Ergonomia 10 % oceny

 

W zależności od jakości użytych materiałów oraz subiektywnej oceny osób testujących niektóre uzyskane wyniki mogą zostać utrzymane lub obniżone.

W wyniku takiej oceny foteliki otrzymują końcową sumaryczną punktację według schematu:

 

• Punkty 0,5 – 1,5 wynik bardzo dobry

• Punkty 1,6 – 2,5 wynik dobry

• Punkty 2,6 – 3,5 wynik zadowalający

• Punkty 3,6 – 4,5 wynik dopuszczający

• Punkty 4,6 – 5,5 wynik niedopuszczający

 

W tym roku 2023 w edycji jesiennej testów zderzeniowych dziecięcych fotelików samochodowych ADAC najlepiej wypadły następujące foteliki:

 

• W umownej grupie - fotelik dziecięcy dla niemowlaka od urodzenia do 15 m-cy

Fotelik Cybex Cloud T I-Size z bazą T I-Size. W teście ADAC w podkategorii bezpieczeństwo fotelik otrzymał bardzo wysoką notę 1,5 punktów. Fotelik z linii T jest następcą wielokrotnie nagradzanego fotelika samochodowego dla niemowląt z linii Cloud Z 2 I-Size. Nowy fotelik Cloud T I-Size oferuje wygodną funkcję pochylania fotelika w samochodzie wraz z komfortową pozycją leżącą. Dodatkowo producent wprowadził nowe lepsze tapicerki. Zaprojektowana funkcja wentylowania zapewnia właściwą temperaturę między oparciem a ciałem dziecka. W tapicerce Plus projektanci zastosowali siateczkowe wkładki 3D, zapewniając wentylację i komfort bez względu na porę roku. Rotacja o 180° z wykorzystaniem mechanizmu obrotu bazy pozwala swobodnie obrócić Cloud T I-Size w kierunku drzwi samochodu. Ułatwia to wkładanie i wymontowywanie fotelika. Fotelik samochodowy można łatwo wpiąć do bazy, nie wybudzając przy tym dziecka. Baza jest kompatybilna z fotelikiem w następnym przedziel wzrostowym tj. z Sironą T I-size.

 

• W umownej grupie fotelik dziecięcy dla maluszka od roku do 3-4 lat

 

Fotelik JOIE i-Spin 360 E – zajmuje pierwsze miejsce w tej grupie z oceną ogólną 2,0 punktów. W podkategorii bezpieczeństwo fotelik otrzymał notę 1,5 punktów. Fotelik przeznaczony jest dla dzieci od 61 cm wzrostu do 105 cm wzrostu. Projektanci przewidzieli maksymalne obciążenie wagą dziecka do 19 kg, a waga samego fotelika to 13,2 kg. Producent zadbał o certyfikację zgodnie z najnowszym standardem I-Size - ECE R129 wersja 03. Jest możliwy montaż fotela tyłem do kierunku jazdy tzw. standard . Orientacyjny wiek użytkowania do ok. 4 roku życia. W fotelikach z bazą zastosowano mechanizm obrotu o 360 stopni siedziska fotela o nazwie Simple Swivel. Pozwala on na łatwiejsze wkładanie i wyjmowanie dziecka. Dodatkowo projektanci wprowadzili nowy system ochrony w zagłówku "TRI PROTECT". W tym rozwiązaniu wykorzystano aż trzy warstwowa piankę z pamięcią "INTELL-FIT". Na uwagę zasługuje również dodatkowa ochrona boczna, która automatycznie uruchamia się w trakcie uderzenia bocznego w pojazd. Osłona „GUARD SURROUND SAFETY”, wysuwa się i blokuje na zewnątrz bryły fotela, aby skutecznie zmniejszyć siłę uderzenia docierającą do małego pasażera

Fotelik BRITAX ROMER SWINGFIX M PLUS – zajął w teście drugie miejsce. Jego ogólna ocena to 2,1 punkty, a w podkategorii bezpieczeństwo nawet 1,8 punktów. Fotelik niemieckiej firmy Romer przeznaczony jest dla dzieci od 61 cm wzrostu do 105 cm wzrostu, a maksymalna waga dziecka to 20 kg. Masa własna fotela to 12,2 kg.

Fotelik MAXI COSI PEARL 360 PRO z bazą Maxi Cosi FAMILYFIX 360 PRO – uzyskał trzecie miejsce z ogólną oceną w teście : 2,1.W podkategorii kategorii bezpieczeństwo: 1,9 .Fotelik przeznaczony jest pasażerów od 61 cm wzrostu do 105 cm wzrostu. Maksymalna waga dziecka to 17 kg. Waga własna fotela: 15,7 kg

 

• W umownej grupie fotelik dla starszaka od 4 do 12 lat

 

Zwycięzcą w tej kategorii został fotelik dziecięcy Cybex Solution T i-Fix, który otrzymał ocenę 2.0 punktów. Fotelik ten przeznaczony jest dla dzieci od 100 cm do 150 cm wzrostu. Jest on montowany wyłącznie przodem do kierunku jazdy. Waga własna fotelika to 7,1 kg. Producent zapewnił łatwy montaż wpinając fotelik w zaczepy ISO-FIX. Małego pasażera wraz z fotelikiem zapinamy w trzy-punktowy pas samochodowy. Projektanci fotelika Cybex Solution T i-Fix zastosowali zintegrowany system liniowej ochrony bocznej, zmniejszający skutki uderzenia w bok pojazdu. Cybex Solution T i-Fix „rośnie” razem z dzieckiem do góry, jednocześnie dopasowując się do szerokości w barkach. To rozwiązanie pozwala dostosować fotelik idealnie do wzrostu i wielkości dziecka powodując, że idealnie cały czas obejmuje korpus dziecka. Zwycięski fotelik posiada też regulowaną głębokość zagłówka dla większego komfortu podczas snu.

 

 

mama i ja fotelik bezpieczeństwo

 

 

Mama i Ja dlaczego my ?

 

W naszej ocenie sumaryczny wynik uzyskany przez fotelik w testach zderzeniowych ADAC jest doskonałym wyjściem w wyborze fotelika samochodowego dla naszej pociechy. Jednak jak wynika ze statystyk powypadkowych z udziałem dzieci korzystających z fotelików samochodowych błędy montażowe odpowiadaj aż za 60 % urazów powstałych w kolizji drogowej.

Stoimy na stanowisku, że w procesie prawidłowego doboru i zakupu dziecięcego fotelika samochodowego kupujący powinien skupić się jeszcze na dwóch wymaganiach.

 

• Prawidłowe dopasowanie wybranego fotelika samochodowego do używanego pojazdu

• Trening poprawnego montażu fotelika dziecięcego i prawidłowe zapinanie dziecka w foteliku

 

W naszych sklepach Mama i Ja nasi eksperci od sprzedaży dziecięcych fotelików samochodowych już od ponad 30 lat regularnie uczestniczą w szkoleniach organizowanych przez naszych dostawców i trenerów w zakresie prawidłowego dobru fotelika samochodowego dla małych dzieci. W sklepach znajdują się specjalne fotele treningowo-pokazowe, gdzie mogą Państwo wygodnie zapoznać się z technikami montażowymi. Pod okiem naszych specjalistów nauczą się Państwo jako prawidłowo przeprowadzić montażu fotelika oraz jak ustawić fotelik dziecięcy aby spełniał on wymogi bezpiecznego i komfortowego przewożenia dziecka w samochodzie.

W naszych sklepach Mama i Ja w Gdańsku, Gdyni, Łodzi i Toruniu znajdą Państwo wszystkie nowoczesne foteliki renomowanych marek jak: Cybex, Romer, Maxi Cosi, Besafe, Recaro, czy nawet Kinderkraft.

Bezwzględnie polecamy zapoznanie się z testami ADAC czy ÖAMTC ale też z pełną odpowiedzialnością za bezpieczeństwo Państwa pociech zapraszamy do naszych sklepów Mama i Ja na bezpłatne testowanie i naukę montażu dziecięcych fotelików samochodowych. Nasze sklepy liczą nawet po 2400 mkw, wiec na pewno znajdziecie coś dla siebie, a nasz program gwarancja najniższej ceny czy raty 0% spowodują, że zakupy będą bardzo udane.

Serdecznie zapraszamy

PS Masz pytania wpadnij do sklepu lub zadzwoń – zawsze pomożemy !

cloud T

0

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.