samochód, dziecko, fotelik samochodowy, podróż

W tym artykule omówimy ogólne zasady jak bezpiecznie przewozić dzieci w samochodzie. Poruszymy kwestie regulacji prawnych w odniesieniu do anatomii ciała dziecka. Zwrócimy uwagę dlaczego detale są takie ważne w ocenie prawidłowego przeważania dziecka i których foteli unikać.

Wszyscy wiemy, że dzieci są delikatniejsze niż osoby dorosłe i powinny być chronione w sposób szczególny w trakcie przewozu pojazdami mechanicznymi. Informacje i analizy spływające z działów medycznych czy inżynierskich w połączniu ze statystykami powypadkowymi pokazują konieczność bezwzględnego przewożenia dzieci w bezpiecznych fotelikach samochodowych. Generalnie potwierdzamy fakt, że młodzi rodzice mają świadomość o bezwzględnej potrzebie korzystania z fotelików samochodowych w trakcie przewożenia dzieci w aucie.

Jak zawsze w Internecie łatwo i szybko możemy odszukać stosowne ustawy regulujące omawiane kwestie. Istotą jednak sprawy jest świadome i prawidłowe wdrożenie opisanych ustawą wymagań. Zakup i używanie nawet najbezpieczniejszego fotelika dostępnego dziś na rynku nie zapewni dziecku maksymalnego bezpieczeństwa w trakcie kolizji drogowej, jeżeli popełnimy błędy montażowe.

Europejskie statystyki powypadkowe pokazują, że pomimo przewożenia dzieci w wymaganych prawem fotelikach dalej doznają one urazów właśnie z powodów błędów związanych z nieprawidłowym montażem lub zapięciem dziecka . Ileż to razy pod naszymi sklepami Mama i Ja widzieliśmy klientów, których dzieci miał źle wyregulowane pasy, nie mówiąc już o nieprawidłowym kierunku montażu fotela w stosunku do wieku dziecka. Byli nawet i tacy, którzy z wygody rezygnowali z zapięcia fotelika pasami na rzecz zaklinowania go przez specyficznie przesunięcie i ustawienie przedniego fotela pasażera.

Sądzimy, że każdy z nas może sobie przypisać małe grzeszki związane np. z pośpiechem bo zignorował zasady o których szczegółowo będziemy pisali dalej.

Czy pamiętają Państwowo swoje usprawiedliwienie: ….przecież jadę tylko 1500 m do przedszkola,…przecież nie jeżdżę szybko,… przecież jeżdżę bezpiecznie.

Czy te usprawiedliwienia nie spowodowały, że pasy dziecka były zbyt luźno dociągnięte lub nie było czasu na prawidłową regulację wysokości pasów, a dziecko jednak rośnie. Przypominamy, że badania wyraźnie wskazują, że najwięcej kolizja zdarza się w promieniu 30 km od miejsca zamieszkania!

Wspominane powyżej błędy są tylko przykładami związanym upraszczaniem sobie życia, ale wiele z nich popełniamy również po prostu z niewiedzy.

Tym artykułem chcemy zwrócić uwagę na pewne aspekty prawidłowego wybory i montażu fotelika. Będzie to tylko albo przypomnienie, albo nowa informacja, która mamy nadzieję zmieni Państwa postępowanie w kwestii bezpiecznego przewożenia dzieci.

Dalsze rozważania zacznijmy nie od fotelika dziecięcego, a od małego pasażera.

Fotelik samochodowy, podróż, bezpieczeństwo

Budowa niemowlaka -różnice anatomiczne

Kręgosłup i układ kostny

Jak wygląda kręgosłup – mniej więcej każdy wie. Kręgi jako oddzielne części kostne połączone są tkanką chrzestną z tym, że u osoby dorosłej kręgi szyjne mają kształt siodełkowy, co umożliwia wzajemne ich podtrzymywanie się w momencie pochylania głowy do przodu. U dziecka natomiast trzony kręgów są płasko zakończone, co nie ułatwia przeciwdziałaniu siłom bezwładności, kiedy głowa z powodu gwałtownego nawet hamownia rzucana jest do przodu. Proszę pamiętać, że dopiero w trzecim miesiącu życia płodu pojawiają się pierwsze wyraźne punkty kostnienia. Najintensywniejszy wzrost jest zauważany w okresie wczesnodziecięcym. Zwiększanie wytrzymałości i rozrost kości następuję w dzieciństwie, a szczytowa masa kostna zostaje osiągnięta dopiero około 35 roku życia. Największe przyrosty w wartościach bezwzględnych i procentowych w stosunku do całkowitej długości ciała przypada na okres do trzeciego roku życia.

Głowa i układ mięśniowy

Dziecko nie jest pomniejszoną wersją dorosłego człowieka!

Już na pierwszy rzut oka możemy zauważyć dysproporcje pomiędzy poszczególnymi częściami ciała osoby dorosłej i dziecka. Jedną z szybciej zauważalnych różnić jest kwestia dużo większej głowy w stosunku do wielkości reszty ciała. U małego dziecka (pierwszy rok życia) głowa stanowi jedną czwartą część ciała (25% masy ciała) gdy u osoby dorosłej jest to tylko ok. 8% masy ciała. Aby zrozumieć i poczuć jakie siły wytwarza tylko statyczne jednak pole grawitacji na nasz szyję, w trakcie naszych szkoleń z zasad bezpiecznego używania fotelików samochodowych przeprowadzany jest test polegający na utrzymaniu pochylnej do przody głowy z założonym kaskiem. Kask ma specjalne dodatkowe obciążenie 10 kg. Każdy ochotnik miał wyraźny problemy w utrzymaniem głowy w takim położeniu. Nie trzeba więc wielkiej wyobraźni, aby zrozumieć, jakie obciążenie przypada na szyję w trakcie dynamicznego zderzenia.

Dziecku udaje się sprawnie siadać ok. szóstego miesiąca życia, informując w ten sposób, że jego ciało zaczyna być gotowe do przenoszenia na tym etapie tylko obciążeń grawitacyjnych. W tracie zderzeń czołowych przy prędkości 50 km/h obciążenie przypadające na szyję i głowę może być nawet osiemnastokrotnie większe!

Miednica

Różnica anatomiczna w budowie miednicy ma istotny wpływ na prawidłowe zapięcie dziecka, szczególnie dzieci zapinanych pasem trójpunktowym. Miednica u osoby dorosłej ma wyraźnie wykształcone fragmenty kostne: kolce biodrowe górne przednie. Dzięki nim odcinek poziomy biodrowy pasa trójpunktowego ma gdzie się zaczepić, co zapobiega zmiażdżeniu organów wewnętrznych. Tutaj warto również podkreślić, że przez zbyt luźny pas lub niewłaściwa pozycja osoby zapiętej (na przykład pozycja półleżącą) może łatwo doprowadzić do zsunięcia się pasa z wspominanego fragmentu miednicy, co w konsekwencji doprowadzi do uszkodzeń organów jamy brzusznej.

Fotelik samochodowy, Britax, Romer, Dzieci, Podróż, Samochód

Jaki fotelik samochodowy ?

Oczywiście fotelik należy kupić jak najbezpieczniejszy. Skąd jednak czerpać wiedzę, który z nich rzeczywiście taki jest ?

Minimum wymogów w tym zakresie stawiają europejskie dyrektywy ECR R 44 i R 129, zwane popularnie certyfikatami. Dzięki zapisom tych dyrektyw możemy się zorientować dla jakiego wieku dziecka fotel jest przeznaczony i od kiedy możemy stosować dziecięcy fotelik samochodowy. Zwracamy uwagę że wspomniane dyrektywy są w Europie obowiązkowe. Po zaliczeniu przez foteliki wymagań stawianych przez normę otrzymuję on stosowną etykietę umieszczoną na każdym egzemplarzu. W Internecie i nie tylko, można odnaleźć także bardzie zawansowane testy zwane testami komercyjnymi, które porównują dziecięce foteliki samochodowe pod różnymi względami:

  • Poziom bezpieczeństwa,
  • Łatwość i pewność montażu,
  • Ergonomia czy jakość użytych materiałów.

W Polsce najpopularniejsze są testy niemieckiej organizacji ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club). Dwa razy do roku, wiosną i jesienią, ta organizacja publikowane testy porównawcze, dzięki którym można wytypować najlepszy fotelik samochodowy dla swojego dziecka. Należy jednak pamiętać, że sam wybór to tylko część prawidłowego procesu dobru fotelika.

Drugi ważny element to prawidłowe dopasowanie fotelika do samochodu. Mamy świadomość, że aktualna legislacja i rozwiązania techniczne idą w stronę uniwersalizacji i powtarzalności rozwiązań, ale póki co klienci nadal często mają większe lub mniejsze problemy z prawidłowym montażem. Polecamy, aby wykonać tę czynność pod okiem wyszkolonych sprzedawców, którzy posiadają certyfikaty wystawione przez importerów lub producentów foteli. W tym miejscu z dumą informujemy, że jako sklepy Mama i Ja takie certyfikaty posiadamy i gorąco zapraszamy do skorzystania z naszego bezpłatnego wsparcia.

Trzeci prawidłowy element ścieżki zakupowej fotelika samochodowego to trening montażu. Jest on stosunkowo prosty i można go przeprowadzać samodzielnie, należy jednak dopilnować kilku szczegółów: prawidłowe przejście i napięcie pasów, właściwe ustawienie kąta pochylenia fotelika czy inne regulacje wymagane przez instrukcję montażu.

Tu ponownie zachęcamy aby i ta operacja była kontrolowana przez przeszkolony personel. Jeżeli Państwo zdecydujecie się skorzystać z naszego wsparcia, to dodamy tylko, że w sklepach Mama i Ja posiadamy specjalistyczne fotele montażowe, przy użyciu których można w komfortowych warunkach rozpocząć trening prawidłowego zapinania fotelika.

Fotelik samochodowy, dziecko, podróż, bezpieczeństwo

W jaki sposób i gdzie montujemy fotelik samochodowy

Przy założeniu, że fotel jest prawidłowo dobrany i zamontowany, wkraczamy powoli w tematykę szczegółowo opisywaną przez statystyki powypadkowe. Tak jak testy bezpieczeństwa podsumowują wyścig i wysyłki inżynierów oraz techników w kwestii stworzenia najbezpieczniejszego i najbardziej komfortowego fotelika dziecięcego, tak statystyki powypadkowe oprócz błędów w sposobie prowadzenia pojazdu, ukazują błędy w montażu fotelików i w sposobie przewożenia dzieci. Dziś bazując na statystykach powypadkowych z całej Europy, widzimy, że w ruchu drogowym najwięcej jest zderzeń czołowych przenoszących największe i najtrudniejsze przeciążenia. Następne w kolejności, występują uderzenia boczne z prawej bądź lewej strony mniej więcej po tyle samo na każdą stronę. Ta wiedza pozwala wytypować preferowane miejsca montażowe fotelika dziecięcego w aucie. Trudno jednoznacznie określić, które miejsce w samochodzie jest najbezpieczniejsze, bo w konkretnym zdarzeniu losowym zawsze występuje indywidualny przebieg wydarzeń. Różne są okoliczności, różny kierunek czy wielkość sił bezwładności.

W ujęciu statycznym bazując na danych możemy więc jedynie rekomendować, gdzie statystycznie najbezpieczniej jest zamontować fotelik samochodowy.

Jako najwłaściwszy wskazywany jest tutaj tylny rząd siedzeń w środkowej jego części.

Dlaczego tam ?

Pasażerowie z tylnego rzędu siedzeń w ujęciu statycznym odnoszą mniejsze urazy niż ci z przodu pojazdu. Zajmując środkowe miejsce z tyłu pasażer jest w podobny symetryczny sposób tak samo oddalony od uderzeń z prawej oraz lewej strony.

Jeżeli z powodów technicznych montaż fotelika jest niemożliwy na tym tylnym środkowym siedzeniu, drugim miejscem rekomendowanym jest tylne miejsce po prawej stronie, za pasażerem.

Nie jest to miejsce bezpieczniejsze niż to po lewej stronie za kierowcą, ale pozwala ono na wkładanie bądź wyjmowanie dziecka z fotelika od strony bezpiecznego pobocza, a nie od strony ruchliwej zazwyczaj jezdni.

Mamy jeszcze jedną rekomendację w przypadku jeśli dziecko jest niespokojne i angażuje kierowcę do odwracania głowy do tyłu. Każde takie odwrócenie głowy w celu przeprowadzenia wzrokowej kontroli, przynosi ryzyko utraty kontroli nad pojazdem. Przy prędkości ok. 70 km/h w każdej sekundzie przejeżdżamy ok. 20 m, zatem przeniesienie wzroku do tyłu na niespokojne dziecko, nawet na pozornie krótki czas tj. jedną dwie sekundy może mieć negatywne konsekwencje. Oznacza to jakbyśmy jechali przez ten czas z zamkniętymi oczami, a opóźnienie w procesie hamowania powoduje, że każdy metr jest na wagę złota.

W przypadku montażu fotelika na przednim siedzeniu należy pamiętać o konieczności dezaktywacji poduszki powietrznej, ale to temat na osobny artykuł. Mamy świadomość, że nie omawiamy wszystkich kwestii związanych ze sposobem i zasadami przewożenia dzieci jak:

  • przedmioty w podróży, które są bezpieczne które nie, jakie zagrożenia
  • lusterka do obserwacji dziecka, po co i dla czego
  • czas przewożenia a pozycja leżąca, jak długo i kiedy przerwy
  • różne typy fotelików i pozycja tyłem do kierunku jazdy
  • konfliktów wyposażenia pojazdu a konstrukcji fotelika

Ja widać tematów jest dużo, tematy są obszerne, wiec kolejny raz zachęcamy do indywidualnych spotkań w sklepie lub udziału wykładach organizowanych przez sieć sklepów Mama i Ja.

Podróż, Fotelik Samochodowy, Auto, bezpieczeństwo

Przepisy prawne – ranking fotelików

Ostania nowelizacja przepisów drogowych związana z bezpiecznym przewożeniem dzieci miała miejsce w kwietniu 2015 roku i jej celem było dopasowanie przepisów krajowych do rozwiązań obowiązujących w Unii Europejskiej. Statystyki powypadkowe i między innymi badania przeprowadzone przez Swedish National Road and Transport Research Insitute ponownie zwróciły uwagę na potrzebę poprawy bezpieczeństwa dzieci w samochodach, szczególnie w grupie wiekowej do lat 3.

Aktualne przepisy prawne opisują przewożenie dzieci w fotelikach samochodowych lub urządzeniach podtrzymujących w pojazdach osobowych M1 i ciężarowych N1 N2 N3. Ustawodawca wyraźnie podkreślił, że ich montaż musi być przeprowadzony zgodnie z instrukcją użytkowania i za tą czynność odpowiada kierowca. Ponadto zabronił przewożenia dzieci do lat 3, jeżeli pojazd nie jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa, oraz narzucił obowiązek przewożenia dzieci od urodzenia do momentu osiągnięcia 150 cm wyłącznie w foteliku samochodowym. Ustawodawca pomimo protestów środowisk motoryzacyjnych wprowadził możliwość przewożenia na tylnym siedzeniu dziecka powyżej 3 lat bez fotelika samochodowego, jeżeli na tylnej kanapie nie da się zamontować równocześnie trzech fotelików dziecięcych, oraz wydał zgodę na przewożenie na tylnej kanapie dziecka o wzroście co najmniej 135 cm bez fotelika, jeżeli nie można dobrać dla niego właściwego fotelika samochodowego. Z uwagi na aktualną wiedzę inżynierską szczególnie wynikającą z przytaczanych statystyk aktualnie zostaje wdrożona nowa dyrektywa R 129, zwana popularnie homologacją I size. W jaką stronę idą te zmiany?

Po pierwsze – wydłużenie obowiązku jazdy tyłem do kierunku jazdy do 15-u miesięcy. Po drugie, preferowanie montażu typu I size (montaż fotelika isofix ) z uwagi na mniejsze ryzyko popełnienia błędu montażowego fotelika i pewność montażu. Mocowanie to w wielu przypadkach znacząco poprawia stabilizację fotela, szczególnie przy uderzeniu bocznym, ale też czołowym. Po trzecie, rezygnacja z podziału na grupy wiekowo wagowe na rzecz podawania maksymalnego wzrostu dziecka mogącego korzystać z fotelika. Ustawodawca uznał, że jest to najbardziej praktyczny parametr znany rodzicom.

Nowa dyrektywa to ostrzejsze wymagania stawiane samym fotelikom. W myśl nowej dyrektywy ich konstrukcje poddawane są teraz także testowaniu przy uderzeniu bocznym. Stawiane są również wyższe wymagania używanym do testów manekinom, które muszą dostarczyć precyzyjniejszej informacji o przeciążeniach przypadających na poszczególne części ciała.


Fotelik samochodowy, Samochód, podróż, bezpieczeństwo

Porady

Polecamy zdecydowanie wybór i zakup najlepszych fotelików, które osiągnęły najlepsze wyniki w kategorii bezpieczeństwo w komercyjnych testach porównawczych.

Unikajcie zakupów z drugiej ręki, kiedy nie macie pewności, że fotelik nie uczestniczył w wypadku drogowym. Skorupa fotelika samochodowego jest praktycznie jednorazowa. Przy przeciążeniach odkształca się i już drugi raz nie działa w taki sam, prawidłowy sposób. W wielu fotelikach są specjalne strefy absorpcyjne, których zadaniem jest pochłoniecie energii uderzania, wiec często nawet wzrokowo nie można zauważyć zmian w wyglądzie.

Dodatkowo najlepiej wybierać foteliki z bieżących kolekcji, ponieważ każdy rok przynosi nowe, lepsze rozwiązania konstrukcje. Zyskujemy również dzięki takiej decyzji dłuższy okres bezpiecznego używania fotelika ponieważ wraz z upływem czasu pogorsza się jakości fotelika z uwagi na starzenie się użytych elementów plastikowych.

Najlepiej jest wybierać mocowanie typu I size, jako lepsze i bezpieczniejsze (mocowanie typu isofix) Właśnie to mocowanie eliminuje możliwość popełnienia błędu montażowego.

Polecamy również aby przewozić dzieci jak najdłużej tyłem do kierunku jazdy (foteliki RWF), ponieważ pozycja ta znacząco poprawa bezpieczeństwo. Przypominamy, że dziecko to nie kopia dorosłego człowieka i jego odcinek szyjny nie jest przystosowany do takich obciążeń, jakie wygeneruje zderzanie czołowe. Bez wsparcia foteli typu RWF, tj. redukowania konsekwencji działania sił bezwładności przez oparcie fotela, nie ma dziś innej metody zapewnia dziecku przetrwania przeciążeniom wypływających z zderzenia czołowego.

Trzeba również pamiętać o studiowaniu instrukcji obsługi fotelika przed jego pierwszym użyciem, a dzieci przypinać tak ciasno, jak się da ! (regulacja pasów dziecięcych).

Proces zakupowy planować na trzy sugerowane etapy:

  • wybór fotelika,
  • dopasowanie do auta,
  • trening montażowy.

Należy pamiętać, że rekomendowane miejsce w aucie to środkowe tylne, a w przypadku montażu fotelika z przodu należy dezaktywować poduszkę powietrzną. Wszystkie rzeczy luźne pozostające w aucie należy usunąć, aby nie przemieszczały się w trakcie działania sił bezwładności. Choć nie jest to wymagane przepisami, polecamy zajmować miejsca z przodu, aby malec podróżował z tyłu sam. Przy uderzeniu boczny, przy takim rozlokowaniu pasażerów nie dojdzie do przypadkowego uderzenia dziecka prze inną osobę siedzącą obok . Energia wygenerowana przez siły bezwładności jest naprawdę potężna, więc prawie zawsze ciało przemieszcza się bez naszej kontroli.

Przypominamy, że wielu producentów czy importerów prowadzi wymianę powypadkowych fotelików. Aby skorzystać z tej opcji, należy zarejestrować się w programie wymiany fotelików i później, w razie wypadku, poinformować o chęci wymiany na nowy . Do zgłoszenia należy dołączyć oświadczenie z policji bądź od ubezpieczyciela o fakcie uczestnictwa fotelika w zderzaniu drogowym, w którym automatycznie otworzyły się poduszki powietrzne. Jeżeli konkretny fotel nie był objęty taką usługą, można dochodzić swoich roszczeń u ubezpieczyciela z polisy sprawcy na podstawie instrukcji obsługi stwierdzającej brak możliwości użycia ponownie fotelika po wypadku samochodowym.

Życzymy bezpiecznego podróżowania!

0

Komentarze

Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.